Sunday, March 15, 2015

Kenapa perlu Tidur Tengahari

Holla bloggers,,,,,
What's up :)

Harini aku nak bebel pasal tidurlah,,,boleh???
"tak boleh??"
"ala bolehla-bolehlaaa" (muntah)
tipulah kalau korang tak suka tidur,,,kannnnn :)



Tapi saya bukan nak cerita pasal tidur diwaktu malam tu,,,,yang tu memang wajib lah kaaannn,,,kita manusia normal,,,kena tidur at least 5 jam.... tapi kalau nak bajet cecomel cer try tido 2-3 jam je sehari,,,mesi nanti bgun trus jadi comel  :) try laaa,,,ni tips jugak ni
nanti mata jadi macam ni haaaa,,,,





Arghhhh dah melalut,,,ok,,back to the topic....sebenarnya saya nak cerita tentang bestnya tidur waktu tengahari,serius nikmat beb.Actually sebelum tulis entry ni,,,memang melantak tidur lah tadi,,,bgun bgun nikmat gila beb,,,,otak lapang je,,,trus dapat idea nak buat entry,,,haaa,,hebat tak,,,hebat tak,,,

Kenapa perlu tidur tengahari

Kalau korang nak tahu,,,tidur tengah hari ni salah satu sunnah Rasulullah SAW tau,,,Jangan memain....And waktu tidur tengahari yang saya maksudkan ialah sebaik baiknya 1jam-30 minit sebelum zohor.
Dan,,tidur dalam lingkungan 10 ke 30 minit sahaja....jangan melantak sampai ke asar pulak yerrr,,,hahahah
So,,apa bagusnya tidur tengahari ni???bahasa omputehnya,,"take a nap"

1. meningkatkan produktiviti dan tahap kecekapan (Alertness)

-macam saya cakap tadi,,kalau kita take a nap ni,,nanti bangun bangun jadi segar semacam je...daripada kita lemau je sebelum tidur,,sekarang ni nak buat apa pun ,,no hal lah,,bak kata iklan tv tu,,,sel otak mula berhubung,,hahahah

2.  Menambah stamina pada tubuh,,untuk bekerja lebih kuat.

-haaa ni yang best niiii,,,aku selalu berangan kot kot bila aku bangun je tetiba jadi hulk,,,sape tau kan,,,kuat semacam





3.  Menjadikan minda lebih kreatif

-haaaa ni pun bagus jugak ni..... kepada yang ada masalah lupa ingatan,,,yang takde idea nak buat entry baru,,,anda dinasihatkan tidur dulu ye,,pastu bila bangun,,still tak ada idea lagi,,takpee,,,tidur balik,,,lepastu ulang proses yang sama,,,hahahahah



ok,,,saya rasa setakat ni jelah saya share,,,,,rasa lemau pulak,,,nak sambung tido,,,kbye,,hahahahah,,ok jokes,,,

harap entry ni bermanfaat,,byeeee






13 comments:

Tie HT said...

haah, kekadang ada juga tido tengah hari tapi tak selalu sebab kena masak time itu ^_^

Uwais Al-Qarni said...

yup sunnah nabi.

Wak Lat said...

Salam. Hee noon nap .

roshidayahdayu said...

kekadang sakit hati bila mata ni ngantuk, tapi bila baring kat atas katil, mata ni degil pula,taknak tidur hhaaha

yen(toka ziizokukuto) said...

tihara..
lepas masak,,tido lah kak,,,mak saya pun saya paksa tido,,hihih

uwais,,
yupp

yen(toka ziizokukuto) said...

tiga lalat,,
haaa,,noon nap,,,comey bunyi dia

ros,,
maybe sebab tak selesa,,tgh berpeluh peluh ke,,memang tak lah tido,,kannn

Noor Maizan said...

selalu kelas time tengahhari. huwaaaa T_T

ezyra taharin said...

saya memang suka tido.. tak kisah la tgahri atau petang!! hahah nampak tak teruk nye perangai...

yen(toka ziizokukuto) said...

mai,,,
huhuh,,biasalah tu mai,,,ada masa je memang tido lah kan,,huhuh,,

zyra,,,,
huhuh,,,boleh,,tapi lepas asar jgn lah tido lagi,,tak elok,,hihih

Saniah said...

salam kenal..
done follow.
saya biasa tidur selepas zohor,, kalau tidur sebelum zohor alamat terlajak laris le pulakk sampai jam 4petang... kang tak sempekk nak solat hihihi,,

Sue Izza said...

dah susah nak dapat tido tengahari ,terkejar2 masa hukkkk

PERMATABIRU said...

hi salam kenal..follow back here..nice info

Unknown said...

Akak suka tidur jam 10 pagi..hahaha...bangkit terus memasak..:p

Eh!awat yang pi padam komen tu..Akak bukan kata kat hang la..kak kata kat yang komen mula2 tu...perasan la tu tau..hahhahha..boh balik komen tu satgi..pandai2 ja padam..:p

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...