Friday, September 30, 2011

konsep sertu dan samak ,,sama-sama kita belajar ;)

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,,,,


.

            semalam,,saya ada letak entry menganai haiwan yg haram dipegang,,,saya baca kebanyakan komen,,,anda menyebut samak,,untuk menyucikan diri dari haiwan tersebut,,,sebenarnya penggunaan kosa anda salah,,,kosa sebenarnya adalah "sertu" bukan "samak".

            Saya pun takkan salahkan anda,,biasalah tu,,saya dulu pun tak tau sertu tu apa,,,sebab selalu dengar orang cakap samak je kan,,,jadi di sini,,,saya ada sesuatu untuk di kongsikan pada semua,,,Sama-sama lah kita fahamkan yer,,,semoga ilmu ini bermanfaat,,,

SAMAK

  1. Samak ialah menyucikan sesuatu daripada kulit binatang dengan menggunakan bahan-bahan yang bersifat tajam (peluntur) seperti tawas, bahan kimia dan sebagainya.

2. Bahan-bahan tersebut dapat menanggalkan dan menghilangkan semua    kekotoran dan lendir yang mengandungi kuman­kuman penyakit yang melekat pada kulit binatang tersebut.

  Sabda Rasulullah S.A.W.:                    
Maksudnya: Setiap kulit yang disamak menjadi bersih. (Riwayat Muslim)
 
  SERTU
 1. Sertu ialah menyucikan sesuatu daripada najis mughalazah iaitu anjing, babi dan keturunannya.
2. Najis Mughalazah hendaklah disuci dengan membasuhnya menggunakan air mutlak sebanyak enam kali
    dan satu kali dengan air tanah.

3.  Menyucikan najis mughalazah dengan mengguna­kan tanah bertujuan untuk menghilangkan kuman-kuman penyakit yang terdapat pada badan binatang najis mughalazah. Mengikut ilmu kedoktoran, kuman-kuman penyakit yang terdapat pada najis mughalazah tidak dapat disucikan melainkan dengan menggunakan tanah.
 
ilmu ini saya ambil dari sini,,,(sumber) ,,,,semoga ia bermanfaat kepada semua,,

nota pengarang :harap dimaafkan jika ada kesilapan semasa menyampaikan entry :)



 

33 comments:

teha said...

thnx 4 da info :)

yen(toka ziizokukuto) said...

most welcome,,:) thankz for komen

Ujie said...

yen, akak tak pernah dengar perkataan 'sertu' tu..sungguh!
btw, thanks for sharing.

Ujie said...

tak boleh klik la kat sumber tu..blm letak link kot.

ika said...

thnx 4 info dik..:)

ieyza afieyna said...

oo.. terima kasih yen kongsi psal ni,.,

bru fham sekrang.. ;)

Fara E's said...

a'ah , first time dgr sertu =='

tiefazatie said...

nice wak..hee

yen(toka ziizokukuto) said...

kak ujie,,,uwh ok,,,dah masukkan link,,huhuh,,takpe takpe,,sekarang dah tau pun :)

kak ika,,most welcome kak :)

yen(toka ziizokukuto) said...

ieyza,,its ok :),,dlu yen pon tak tau :)

fara,,,rajin rajinkan lah dengar ye heheh

yen(toka ziizokukuto) said...

iefa,,thankz iefa :),,

Cik tikah said...

owh, baru taw. tq for sharing the benefical info :)

yen(toka ziizokukuto) said...

cik tikah,,,thankz sebab baca :)

budakijaupendek said...

sudah dapat info berguna disni.
takpe, asalkan silap tu diperbetulkan (:

Saiazuan said...

kalau tak silap ada sabun untuk memudahkn kita bersihkan tangan dari kena samak kan? lupe lak apa nama sabun tu..

Ungu Violet said...

selalu nye prkataan samak yg selalu digunakn..rupa2nye sertu yer..:)

~Nana 귀여운~ said...

len kali sertu lepas pegang hanjing kan..huhu

yen(toka ziizokukuto) said...

kak fara,,ok thankz for komen,,biasalah,,saya blogger baru,,banyak wat silap,,:)

miratun madihah said...

thx for the info :)

yen(toka ziizokukuto) said...

zuan,,ada,,pergi je dekat google image,,belambak kat situ,,antaranya,,sabun sertu rezeki tanah,,,dah macam2 skrang ni,,,sabun tu menggantikan tanah,,,

kak ungu,,yup,,,memang kita biasa dengar samak,,,tapi yang sebenarnya,,sertu ;)

yen(toka ziizokukuto) said...

kak nana,,yup,,sertu,,bukan samak,,, :)

miratun,,its ok,,sekadar perkongsian bersama :)

ekmal said...

thanks for the info :)

Ezad Skytech said...

aq pun baru dengar perkataan sertu tu.... thankz berkongsi.. :D

aiEz said...

berkongsi ilmu..moga dapat manfaat..biasa.sebut samak jer dari dulu...=..=!

meisnani said...

assalamualaikum yen...
pg ney bwu sis bkesempatan nk blogwalking kt entry yen...
owhh rupenye2 ade pbezaan sertu n samak... b4 this sis ta pnah dgr un pkataan sertu tu.. hihi nmok beno reroknye.. btw, thanks 4 sharing this...=)

♥Putri ilyanie♥ said...

tula, Putri dulu pn ingat samak.. then bile adik sedare putri belajar dia ckp sertu.. sblm2 ni putri xpnh dgr pn sertu.. ke putri yg xtumpu mse belajar.. heeeee

yen(toka ziizokukuto) said...

ezad,,,

tak ape,,,ni lah gunanya blog kan :)

aiez,,,

biasalah tu,,zaman sekolah dulu pun,,tk pernah dengar perkataan sertu ni bro,,,

yen(toka ziizokukuto) said...

putri,,,

ntah la putri,,,waktu zaman sekolah dulu pun,,,asyik dengar perkataan samak je kan,,takpe,,skrang dah belajar benda baru :)

ekabukanmakcikkau. said...

ohhhhhh aku baru tahu lepas baca entri engko ni mehehhe

yen(toka ziizokukuto) said...

eka,,,,

jangan risau,,,macam biasa,,kau bukan orang pertama,,,heheh

aimie amalina said...

heeeeeeee
kekdg termiss dgn ilmu ni
maceh ye!=]

si kiut lavender said...

thanx utk info ni yen...:)

Anonymous said...

Nak tahu lebih lanjut tentang kelebihan sertu/samak ini,boleh semak di www.facebook.com/claymiff atau www.facebook.com/miff atau www.miff.com.my. Kat sna ada byk info. Untuk sesiapa yg tak tahu boleh la cuba2 tgok. Ada info kenapa kita wajib samak/sertu,kenapa kita kena guna tanah liat,penyakit2 yg berpunca dari babi dan anjing,kelebihan guna tanah liat dan mcm2 lagi

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...