Friday, October 21, 2011

Mulut orang tua-tua memang masin,,,

Assalamaualikum dan selamat sejahtera,,

Sebenarnya cerita ni memang terjadi pada diri saya,,,
Tapi,,,,untuk entri kali ni,,,,saya ingin menggunakan watak lain sebagai peganti diri,,,

-Sediakan Payung Sebelum Hujan-


Di dalam rumah,,,

Aiman  :  Mak,,,aiman nak pergi pasar kejap,,,mak nak kirim apa apa ke??

Mak    :  
ouh,,kalau macamtu belikan mak kacang kuda dengan nasi lemak kukus
                 letak kerang ye,,,

Aiman  : 
ok mak,,,,aiman pergi dulu ye,,,nanti Aiman belikan

Mak    : 
Hati-hati pergi tu,,,,haa,,,bawa payung tu sekali,,,sekarang ni musim hujan,,,

Aiman  :
  Ermmm,,taknaklah mak,,,kan cuaca cerah je ni,,,buat apa nak bawa payung,,
                tak ada tanda nak hujan pun

Mak    : 
bawa payung tu,,,jangan nak melawan,,,,

Aiman  :
  baik lah mak,,,

Setibanya di pasar,,,Aiman pun berjalan lah sambil bawa payung,,,,
"Ish,,apesal aku kena bawa payung pula ni,,,cuaca dah lah cerah"

"malu gila kot ,,,orang sekeliling dok jeling-jeling"(negative thinking)

      Tiba-tiba,,,,,langit yang tadi sememangnya cerah,,,,telah dikaburi dengan awan kelabu,,,,,
cuaca yang disangka ceria,,,serta merta menangis,,,,
so,macam biasalah,,,,orang semua mula lah kelam kabut,,cari tempat berlindung,,,
Aiman hanya perlu tersenyum sambil membuka payung yang di bawanya,,,

Jauh di sudut hati Aiman,,

"Betul kata orang,,,,sebaiknya,,jangan melawan kata orang tua-tua,,,apa yang diorang nasihatkan,,,ada  
  hikmahnya untuk kebaikan kita juga"
"selamat aku tak basah "
"makanan pun dapat dibeli"
"takdelah kempunan"
"Alhamdulillah"


29 comments:

miratun madihah said...

haa,betul2 sokong2

puteraduyong said...

memang...kata-kata diorang jadi doa...yang cukup senang dimakbulkan..

Cik Nurul said...

tawu xpe dek.. jangan ingkar ye...

;)

yen(toka ziizokukuto) said...

kak mira,,
terima kasih,,

putera,,

betul tu,,pengalaman ni :)

yen(toka ziizokukuto) said...

kak nurul,,

terima kasih,,insyallah ;)

LiLy @ MumMyQiStInA said...

Betul..
kata2 & nasihat mereka amat berguna.. kata2 mereka juga adalah satu doa..

*sediakan payung sebelum hujan.. ;)

MadaM LaLa said...

mulut madam tak masin pun,
agknyer madam ni muda sokmo la...
hihihihi

ieyza afieyna said...

betul2...
selalunya kata-kata ibu jdi betul2 tau..uhuhu..
mulut mak masin..

aiEz said...

aip!xmo melawan...hehe

Fara Atika said...

diorang makan garam lebih banyak dari kite-kiet.. so.. mulut pon jadi masin la...
XD

yen(toka ziizokukuto) said...

kak lily,,

betul tu kak,,terima kash tau :) ,,,,

madam,,

hehehe...cehhh,,,madam muda erk,,,aamiinn :)

yen(toka ziizokukuto) said...

ieyza,,

heheh betul tu,,thankz sebab komen,,

aiez,,

hahahahah :))

yen(toka ziizokukuto) said...

fara,,

hahaha,,mana punya pepatah tu,,heheheh

khairul@kechik said...

tepat sekali.. mulut diorang memang masin. dah pernah alaminya..

anamizu said...

ha tengok..kan betol mak die ckp..
org dulu2 kan lg dulu makan GARAM..
drg mmg teror la bab2 cmtu =P






luv,
cik ana

yen(toka ziizokukuto) said...

khairull,,

hhuuhuh,,,baru alami :)

cik ana,,
tu la pasal,,terperanjat jugak nih,,huhuh

ctk said...

hehe..dorg pandai tgk cuaca..sbb da pengalaman banyak tahun da..len kali dgr ye...(ct xpernah dgr ckp mak..pdn mke basah bila hujann..uwaaa)

sue perbs.. said...

betul tu.. jngn mlawan ckp ibu bapa..

yen(toka ziizokukuto) said...

huhuhu,,
kesian ct,,heheh
mula-mula,,,mang ar cam pelikk,,langit cerah tpi suruh bawa paung,,,sekali ,,,,hujan lebat daaa,,hehehe

yen(toka ziizokukuto) said...

sue,, :)

saya sokong :)

Cik tikah said...

betul2 sebab cik tikah pernah terkena . hehe

yen(toka ziizokukuto) said...

,,,cik tikah..

pengaaman,,mengajar kita kan,, ;)

suha said...

setuju yen.

kata orang orang tua itu masin. lagi lagi mulut ibu kita sendiri kan :)

aimie amalina said...

weeeee
betol!
kalo sekali mak dh berkata
tup2
adelah tu
hehehe
sng cite jgn engkar okeh!

yen(toka ziizokukuto) said...

suha,,,

betul tu suha,,,terperanjat jugak,,betul betul hujan hehehe

mimi,,

huhuh,,,tu lah,,,,cepat pulak tu jadinya,,

Ezad Skytech said...

hee..ikutkan je..ada betulnya cakap mak tu...:)

meisnani said...

yen : sis stuju sgt dgn entry ney!!
btw, sis pling tkowt law ayh sis yg bkate2... sbb mulut dye masin... kang org tue2 dulu mkn garam dripd kite..=)

YNA said...

mulut mak mmg masin..
jadi anak yg baik tau :)

CintaKhadijah said...

doa ibu antara doa yg mustajab..^^

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...