Tuesday, October 18, 2011

Belajar dari gagal

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,,,
Saya harap entry kali ini,,
dapat menaikkan semangat anda,, :)

Kegagalan hanya sementara



Semasa mengambil keputusan SPM,,

Ramli     : Aduh,,,teruknya keputusan SPM aku ni,,,,Habis lah masa depan aku

Aiman    : Eh,, apa kau cakap ni,,,kau gagal sekali tak bermakna kau gagal unuk selamanya,,,
                 yang penting kau janganlah mengalah,,,

Ramli     :
Kalau macam ni lah keputusan aku,,,aku dah takde semangat nak sambung
                belajar lagi,,,,,lebih baik aku cari kerja je,,,,,tak tau lah apa nasib aku nanti,,,

Aiman    : Aku hormat dengan keputusan kau tu,,,tapi,dengan syarat??

Ramli     : Apa dia Man,,

Aiman    :  Walau apa pun yang terjadi kau jangan mengalah,,tak semestinya kau tiada
                  pelajaran kau tak boleh berjaya,,

Ramli     : Tapi Man,,,aku dah buat ibu bapa aku kecewa,,,Selama ni mereka
                  sangat mengharap pada aku untuk mengubah nasib keluarga,,,Tapi apa
                  yang aku balas??? hurmm aku pun keccewa dengan diri aku

Aiman   :Ouh,,jadi,kau rasa ,dengan terus kecewa,,,kau dapat mengubah nasib keluarga kau lah
                 yee???kau sanggup tengok ibu bapa kau kecewa untuk kali kedua???,,,    

Ramli    :errr,,,

Aiman   :Mungkin sekarang kau gagal dan telah mengecewakan ibu bapa kau,,,,tapi,,
               kau jangan lah jadikan kegagalan ni sebagai penghalang untuk kejayaan kau kelak,,,,
               Tak mustahil..jika kau teruskan  juga berusaha,,,,Kau tetap akan dapat mengubah
               nasib keluarga,,,walau dengan apa cara sekali pun.

Ramli   :Terima kasih Man,,,aku  dengar nasihat kau...kau lah sahabat aku,,,

20 tahun kemudian,,,

Aiman  : Wah Ramli,,,dah bergaya kau sekarang,,,,kau kerja apa???

Ramli   :Alhamdulillah,,rezeki,,,,,berkat nasihat kau jugak,,,,,aku jual burger je,,,

Aiman  : Wah,,,jual burger je mewah sampai macam ni????|

Ramli   :Alhamdulillah,,,eh jap jap,,,nah ,,kau ambil ni,,,heheh,,,,dibuat dari kilang aku sendiri ni,,

Aiman  : Errrrr,,,jenama "Ramli"....wah,,tak sangka ,,selama ni bila aku guna
               produk Ramli,,,teringat dekat kau,,,,,,tak sangka pulak,,,Memang betul-betul kau,,heheheh

Nota pengarang : "Anda pasti akan menghargai nikmat kegagalan,,,setelah anda peroleh 
                                kejayaan dari kegagalan tersebut,,"

36 comments:

aimie amalina said...

=]
sesungguhnye jatuh itu
mnjadikan diri kita kuat kan!

yen(toka ziizokukuto) said...

betul tu,,,terima kasih lily ;)

Ct Mawa said...

huwaa..suke entri ni..btol2 menaikkan semangat..tQ! :D

aiman fanboy k-pop said...

jatuh membuatkan kita semangat untuk bangkit menebus kegagalan.....tapi,bagi yg lmah semangat,diorg akn jatuh tak bangun2...^^

yen(toka ziizokukuto) said...

sama sama ct mawa,,alhamdulillah ;)

Saiazuan said...

aku slalu ckp kt diri aku, "aku kalah harini, tapi esok dan selamanya aku pemenang"

Fara Atika said...

cikgu kaunselor selalu nasihatkn kat kitorang pasal bende nie.. naik jemu jugak!




*nie blog motivate ke?

yen(toka ziizokukuto) said...

hahaha,,,terbaik bro
thats the spirit :)

yen(toka ziizokukuto) said...

fara,,,

hahah,,mana leh jemu,,,,banak manfaat,,kalau motivasikan diri ni,,

ntah la,,ye ke blog motivated??heheh

bobiedanbad said...

akak pun dulu SPM tak berjaya :( tp akhir nya :)

yen(toka ziizokukuto) said...

alhamdulillah,, ;)
kita tak tahu kan,,kehidupan akan datang :)

diana said...

kisah benar ke ni??

yen(toka ziizokukuto) said...

takdelah kak,,,turun dari jiwa ni,,hehehe :)

man said...

kegagalan mengajar kita mencari penyelesaian...

rara pinkmafia said...

yg penting kite kena bangkit,bukan dudk saje selepas gagal.

Cik tikah said...

btol........ jgn putus asa!

yen(toka ziizokukuto) said...

man,,

betul tu,,thankz

rara,,

tu yg terbaik kak :)

yen(toka ziizokukuto) said...

tika,,

insyaallah :)

izzahdegreat said...

bile kite kat bawah dan rase kecewe dgn diri sendiri, kite xtau yg bile kite bangkit dr kekecewaan itu dan berjaye, ia adalah sesuatu yg sgt manis ;)

tiefazatie said...

mcm ramli yg main utk mu lak..hehe

yen(toka ziizokukuto) said...

kak izzah..

terima kasih sebab memberi komen yg baik :)

iefa,,

yeahh,,,ramli,,,,

Run Away said...

cayok!!!..

~Nana 귀여운~ said...

bukan senang nak senang kann..usaha tangga kejayan..huhu

yen(toka ziizokukuto) said...

run away,,

hehehe

kak nana,,

betul betul betul :) huhuh

Ujie said...

kegagalan adalah permulaan sebuah kejayaan,
bkn pengakhir sebuah kehidupan!

suha said...

yang penting jangan putus asa.

kegagalan bukan pengakhiran usaha kita tapi pemangkin semangat untuk melakukan yang terbaik. :)

Ezad Skytech said...

setuju2...yang penting jgn cepat putus asa...gagal sekali tak mungkin gagal selamanya kan...:)

Niena Pengembara Ilahi said...

yupp.. jgn takut utk mencuba lgi :D

khairul@kechik said...

gagal sekali x bermakna gagal selamanya...

Reen said...

tak ade istilah gagal dalam hidup . sbb kita masih berpeluang untuk mencuba dan berusaha :)

diana said...

yen..
pasal iklan tu cer hantar tiket kat nuff..
tau kan cemana nak hantar tiket??
pi kat sini ye...

http://www.sinarraudah.com/2011/10/tutorial-cara-hantar-ticket-pada.html

si kiut lavender said...

yup..yg penting kita jgn pernah mengalah..
nasib di masa depan kita belum taw..
jdi jgn pernah letak kggalan tika ini utk mengtakan kita akan jdi org yg ggal di msa depan..:)

ctk said...

hehehe..RAMLI juga org yang pernah gagal...
wlaupOn jual bOtOl sekalipon, xsmestinya kamu xkan kaya...usaha tu penting!:D


thank yen :)

Ungu Violet said...

yup...sekali gagal x semestinya gagal selama-lamanya..

kegagalan itulah pemangkin kejayaan..:)

Ungu Violet said...

yup...sekali gagal x semestinya gagal selama-lamanya..

kegagalan itulah pemangkin kejayaan..:)

ieyza afieyna said...

kegagalan sebenarnya mengajar kite untuk lebih berusaha di masa akan datang..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...