Thursday, November 24, 2011

Penting!!-Kenapa tubuh badan sangat memerlukan air

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,,

Sebelum ini,aku ada juga buat entry mengenai air,
tajuknya "Petua seimbangkan berat badan dengan air"
Ada yang pernah cuba teknik ini,,Terbukti berkesan



senyum-senyum

Jadi apa tunggu lagi???
Tak perlu risau pasal obesiti,,
Tak perlu was-was buat megi bandung masak kicap lagi..
Tak perlu formula dr.romzey yang owhsem tu,,hehehe

hahah,,ada bakat tak ,nak buat iklan??

Tapi tu entry dulu,,heheh
sekarang aku nak bagi "petua"
walaupun lebih kepada "info",,
tapi aku tetap nak sebut "petua"
Pada pembaca 30 tahun ke atas,,,sila jangan terasa,,hehehe

Cuba tengok tajuk
"Pentingnya air untuk tubuh badan"
lain erk,,,lebih kurang lah tu,,,kau tim sudah
Jangan ingat megi je perlukan air untuk kembang,,,badan pun pelukan air tau,,
Tapi badan tak kembang lah,,,mungkin kembung je,,hehehe

Kenapa Tubuh Badan Sangat Memerlukan Air

Sebaik-baiknya,,air kosong
Mengikut kajian,jika badan  mengandungi jumlah cecair yang cukup........

manfaatnya.....

1)Kuat Daya Ingatan (Ingatan jangka pendek)


    Siapa sangka ,,dengan hanya meminum air,,ingatan kita boleh menjadi kuat,,,
    jadi,,lepas ini tak adalah masaalah hilang kunci moto,kunci kereta,spek mata,
    beg duit dan sebagainya
    *ayat macam selalu hilang barang je kan??oke,aku memang cuai,,hahaha,
     lupa mana aku letak


2)Cepat membuat kiraan
    Maksudnya kat sini,,kalau korang amalkan,,korang akan bebas dari ejekan "si lembab",
    "bodoh alang","budak blur",,Sebab sekarang otak korang dah boleh berfikir
     dengan pantas,kalah broadband yang sememangnya hampeh kalau habis limit,hahahah,,
     jadi amalkan ye


3)Tidak mudah rasa mengantuk dan cergas pada waktu siang
    Ini penting untuk para student dan seangkatan dengannya,,kekurangan
    oksigen pada otak boleh menyebabkan mengantuk.Apatah lagi kalau
    diselang selikan dengan leteran lecturer atau membaca  entry cinta budak sekolah
    bie,,i sayang you,,jangan tinggalkan i"  
    uweekkk,,hehehe..jadi,untuk mengurangkan masalah ni,,,
    sediakan air sebotol semasa
    menghadiri kelas atau semasa blogwalking,,,minum selagi mampu


   4)Meningkatkan Kadar metabolisme
  maksudnya kat sini,,,jika air cukup ,,ia akan membantu proses pembakaran kalori,,,
  jadi,,tak perlu nak susah susah telan pil kuda sebotol untuk berdiet,,hehehehe



Untuk entry kali ini,,aku hanya berkongsi 4 petua,,atau info,,
Cukuplah,,kalau tulis banyak-banyak,,korang malas baca pulak nanti,,
Yang empat ni pun,,korang baca ke tak???hehehe

kalau nak tahu berapa banyak air yang perlu korang minum dalam sehari,,
klik sini
setiap orang,,berbeza,,,ada formulanya :)

Peaacceee no war

30 comments:

aiEz said...

banyakkan minum air...^^

ekabukanmakcikkau. said...

Aku dah minum banyak dah, mak aku cakap aku minum sikit je plak herghhhhh

Saiazuan said...

aku bru nk post psl ni esok, hmm kna tuka lain la ni.. hoho

yen(toka ziizokukuto) said...

aie
betul tu

eka
huhuhu,,,takpe,,aku percaya keyh,,
weyh,,,bila entry ada nama dr rozmey,,mesti kau muncul kan??

yen(toka ziizokukuto) said...

zuan
huhuh
kebetulan plak :)
heheh

diana said...

pernah jumpa orang yang minum air masak sekali sehari je,,tu pun pasal tak de air lain..lebih banyak minum air manis je..tak tahu la tekak dia cemana..heheheh

yen(toka ziizokukuto) said...

diana
hehe,,kebanyakan na sekaang memang camtu lah kak,,,jangan pelik yaa,,hehe

cik ika said...

lpas ni nk minum air je la..

si robot comel said...

kena bawak botol besar pi kelas ni,hehe

fiQ'Ra said...

owhhh... bgusss la info ni.. tp sungguh mas kureng minum air.. walaupun lepas mkn.. hehe.. so kena blajar minum ayooo banyak2 la yer

Ct Mawa said...

ouh..cm2 rupa nya..ptot la mawa slalu ngntk wktu siang..kurang minum air rupa nye..tQ sharing

suha said...

air memang penting untuk badan.

tapi sampai sekarang masih tak cukup minum air. kadang lupa. haha :]

yen(toka ziizokukuto) said...

ika
huhuhu,,minum jgn tak minum :)

madi
huhuhu,,thats the spirit,,heheh

yen(toka ziizokukuto) said...

mas
heheheh,,takpe,,,,,
tak yah belajar pun minum ayo ni,,
gi dapur,,minum sekarang,,heheh

mawa
heheh,,,,
pasni minum air bebanyak tau

yen(toka ziizokukuto) said...

suha,,heheheh,,minum air pun lupa erk,,hehe

Ungu Violet said...

errr...pil kuda mcm tu ke yen?..hihi

jgn lupa yer minum air 8 gelas sehari..:P

yen(toka ziizokukuto) said...

hehhehe,,,,,
insyaallah :) :)

SpeakerSekolah said...

Aku minum air banyak mase tngah makan nasi je..dalam 6gelas ade kot..bleh x cmtu?wahaha

yen(toka ziizokukuto) said...

mase tgh makan nasi,,mana leh minum air,,,benak nantii,,ubah yee,,heheheh

CikGu Ma said...

bagus tips ni..salam kenal dik =)

jom baca =_=
oh lelaki!!

Run Away said...

benda yang hidup....sume perlukan air kan...;d

MaYa MustWany said...

hoyeh2,air botol sentiasa ada disisi ku..hihihi

yen(toka ziizokukuto) said...

cikgu ma
terima kasih kak

run away
betul tu,,tapi tak semua mencukupi

yen(toka ziizokukuto) said...

maya
bagus bagus bagus,,hehe

meisnani said...

ade hilang kunci locker ta? ahaha

Ezad Skytech said...

air masak memang sentiasa jadi pilihanku..haha~

Khairul Bakhtiar said...

Sangat setuju dengan petua ni. Tak perlu beli pil beratus-ratus..

http://www.ilost20kg.com/

aimie amalina said...

yay!
aiii liiikeeee aiiiirrr puuutttiiihhh! :))

EyA edamanhatiku said...

haha panda2 eya fmili ngan panda ne..mata sama

Qema said...

mari menom air! eh posa la, tggu buka baru menom :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...