Tuesday, October 4, 2011

Tolong kerana sahabat bukan kerana cinta???

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,,


              Tajuk entry agak kebudak-budakan kan?Saya bangkitkan isu ni kerana,,ia sering dipandang temeh oleh sesetengah pihak.Untuk pengetahuan pembaca semua,isu ini lah antara penyumbang pada kecurangan pasangan,,bahaya jika tidak dipandang serius.

         situasi yang saya cuba bangkitkan ialah dimana kita membantu seseorang kerana beliau merupakan sahabat kita,,,,tapi apa yang berlaku,,beliau memendam perasaan yang lain pula pada kita,,bagaimana hendak tangani???supaya beliau tidak terkilan??

Untuk lebih memahami tentang isu ini,,baca cerita di bawah.............

Situasi ...
"Awak,,,awak selalu bantu saya kan,,masa saya senang awak pun sama-sama hiburkan saya,,masa saya    susah pula,,awak lah yang selalu bersama dengan saya bagi saya kekuatan.Saya gembira sangat wak"

"Jika saya ada masaalah,awak lah orang yang saya cari,,sebab awak selalu bantu saya,,awak cakap kita ni sahabat,tapi perasaan saya pada awak dah lebih dari seorang sahabat wak,,awak faham kan maksud saya ni??"

"errrr"

           Pasti ada diantara kita pernah mengalami situasi begini kan???Kita membantu kerana dia adalah sahabat kita,,,dah kata sahabat takkan ada pada masa senang je kan?haruslah saling bantu membantu.

        Tapi masalahnya,,bantuan tu itu sering disalah anggap,,dan mulalah muncul satu perasaan yang lain iaitu perasaan yang dia perlukan kita lebih dari seorang sahabat......

        Kita juga tak boleh nak salahkan mereka,,dah perasaan macamtu kan,,,benda ini jugalah yang selalu menyebabkan tercetusnya cinta di alam maya,,masing-masing tak pernah berjumpa pun,,tapi disebabkan caring dan sangat memahami,,mulalah timbul perasaan lain..

        Persoalannya sekarang,,mungkin ada sesetengah yang boleh terima kerana mereka tolong pun atas dasar suka pada seseorang tu.

        Tapi bagaimana pula,,jika mereka tolong atas dasar persahabatan,,,mereka ikhlas bersahabat,,jadi tak salah membantu sahabat mereka pada situasi susah dan senang??

        Di sini,,marilah kita sama-sama memberi pandangan,,,bagaimana hendak membalas jawapan jika berlaku situasi seperti diatas,,,bagaimana hendak bagitahu yang kita hanya ingin bersahabat..tidak lebih dari itu

Dan yang paling penting,,mereka tidak terkilan,,dan masih dapat meneruskan persahabatan seperti biasa,,



"beri pandangan anda di ruangan komen,,mana tau anda akan dapat membantu mereka yang ada masalah seperti ini dan tak salah kalau kita berkongsi ilmu kan"

"pandangan yang bernas akan saya kreditkan pada entry kesimpulan yang akan saya buat selepas ini"

nota pengarang: Saya pernah alami situasi di atas,,apa yang menyedihkan,,sahabat saya terkilan dengan kata-kata saya,,lalu menyebabkan kami putus persahabatan,,,tak paham,,,berkawan pon boleh putus putus

"Segala pandangan anda amat dihargai :)"               

28 comments:

meisnani said...

yen, sis pown penah lalui situasi kt atas ney... n ape yg sis bgtaw dye adlh bnda yg jujur...iaitu sis just aggap kwn n ta lebih dari tu.. n ta kan lebih dari tu... yen, law org betul2 nk kwn ngn yen, even dye de hati n kne reject skali un dye tetap kwn la ngn yen... tp law dye mnjauh bmkne dye ta ley trime kjujuran yen..

Anonymous said...

berlaku jujur pada diri sendiri kenapa kita tolong dia,itu penting. sebab kawan atau sebab sesuatu yang kita harapkan dari dia.

pernah terjadi jugak. tapi suha terus terang yang suha tolong sebab kami kawan. tak lebih apa apa pun.

kalau kita tolong hanya sebab kawan, kita berkeras tentang benda tu. sebab akan nampak bezanya kalau kita tolong sebab kawan atau sebaliknya.

insyaallah, dia mesti boleh terima. okay yen.

aamalinaazman said...

haigooo
gawat nihhhh
0.0
err..kalo jadi kat kite
kite terus trang kat die
sbb makin lame mkin sakit pulak jiwa org tu
soo..dr die berjiwang lebh kat kite
baik kite terus trang kan
yg kite betol2 tlg pon sebb kwn kite
bukn sebb suke or cinta or dll
huu
tahu ssh..tapi tulah realitinye
mengelakkan dr die terus terduai perasaan dan akhirnye sakit
or bole jugak ckp
x pela..kite kengkawan la dulu..kalo ada jdoh x kemana...yg pntg sy tlg awak sebb sy sygkan awak sbg shbt okeh! =.<

slmt mencube!=]

♥Putri ilyanie♥ said...

Putri pun pernah alaminya.. kami saling membantu.. tapi sebagai sahabat.. tapi entah kenapa tiba2 blh putus sahabat.. urm.. ade satu lgi Putri anggap dai sbgai kwn je.. tpi tbe2 dia kata suke Putri lebih dri kwn.. bile Putri terangkan keadaan sbnr trus dia jauhkn dri dri putri.. huuuu

reenapple said...

tak pernah alami.. but kalau alami, might akan bagik jawapan... "awak, perasaan saya kat awak hanyalah sebagai seorang kawan je.." =)

budakijaupendek said...

hal ni kerap jd dekat diri.
sy buat tak tahu je.
paling penting saya TAK tinggalkan sahabat.
dia yg tinggalkan sy. huhu

Unknown said...

tak pernah lagi rase , aishh

bobiedanbad said...

berterus terang sahaja, kita tolong atas dasar sahabat. dan adalah lebih serasi jika bersahabat sahaja...hehehe

Nasz said...

pernah rasa camni. pernah gak kena camni. haha. dua2 belah dah rasa.

pernah rasa camni. bila org tu macam rapat dgn kita dan slalu minta tolong kat kita, kita rasa macam dia suka kita sebab cara dia bagi isyarat badan. hahaha.

pernah kena camni. saya tolong sebab kesian sangat. sblm ni dia adalah my ex dan dia pergi kpd pengkid. dia penah sound saya yg dia lebih sayangkan kawan2 dia. skrg ni minta tolong saya, saya tolong. cuma terfikir, mana peginya pengkid dan kawan2 yang dia ckp dia sayang dulu? dia kata dia cuma anggap saya sebagai kawan. so, kawan je la.

terpanjang la plak. hehe.

MOHD NASER.com

Ujie Othman said...

Berkata benarlah walaupun pahit!
Luahkan sejujurnya apa ada dihati, dengan ayat yang tidak mengguris rasa.

Kalau akhirnya dia yg memutuskan persahabatan, tak mengapa..mungkin itu yang terbaik buat dia yang sedang terluka!

bella luna said...

kak bella pun pernah alaminya,. tapi bukan kak bella yg suke die tapi die yang suke kak bella n yg selalu menolong pun bukan kak bella tapi die,.tapi mase tu masih sekolah, so kak bella buat bodoh je and just layan as kawan,walaupun die pernah ckp suke and buat muka serius, kak bella just ketawa and terus2an anggap it as gurauan,lastly die dah tak ckp die suke kak bella and alhamdulillah sampai skrg ktrg masih kwn,. bagi kak bella selagi boleh, jwb la setiap keseriusan die dgn gurauan and buat die terima yg kite lebih sygkan persahabatan,. bile masenya tibe,insyaAllah lau betul ade jodoh, kite still akan bersama,.

Unknown said...

semua komen panjang2..
malas la nak komen..
aci tak??hahhahah

ChocStrawberries said...

memang camtu la lumrah hidup actually. Manusia cepat tersentuh oleh sikap caring seseorang terhadap diri mereka. Akan tercetus satu perasaan bahagia yang disalah anggap oleh diri sendiri apabila kita bahagia bersama seseorang. Perasaan yang diri sendiri salah tafsir. Kita just anggap perasaan itu cinta, actually its bahagia.

Sebab tu bile kita bantu sahabat, dan die rase bahagia dan jarang diperlakukan begitu, perasaan bahagia itu disalahtafsirkan sbg perasaan suke.

Ape perlu buat mesti berterus terang. jangan memberi harapan jika tak sudi.

syahidahfouat said...

cinta tu perasaan yang tak boleh nak dielak :) setuju dgn choc strawberry, kalau tak suka, terus terang. itu jalan terbaik.

ctk said...

ct pnh hadapi bende neh..
smpai ct jatuh hati
sekarang ct merana
hahahha
actually , trus terang lah
bia tiada siapa yang mengharap dan berharap :)

Unknown said...

err susah.. kna trangkn prasaan kita.. tp kdng kita yg syok sndri.. klu aku la kan? aku mungkin trus act mcm biasa dgn harapan dia paham apa aku cuba bgtau.. words ni boleh rosakkan hati..

ekabukanmakcikkau. said...

aishh jangan kau cakap kau dah jatuh cinta dengan aku woih hahahha. aku tahu ahh aku caring , awesome , flawless dan kelisasughihani . hahahhaa

si kiut lavender said...

pernah jadi dlam masa yg serentak..buntu jadinya....tapi hanya terus trang saja dpat selesaikan semua nih..teruskan berkawan....dalam persahabatn tak elok kalau ada perasaan yg macam tuh sebab boleh rosakkan persahabtan...apa yg pling penting,,jgn pernah bagi harapan kat dorunk..layan dan bantu dgn seadanya

anamizu said...

cik ana pon pnh hadap bende ni..
susah gak arr bab hati & prasaan ni..
ssh gak la..hehe
mmg kena use the rigt WORDS la..
kang silap2 mmg ade yg touching :P




luv,
cik ana :)

Reen said...

benda ni mmg boleh wujud salah faham especially to perempuan. sebabnya, bila kita kongsi masalah, kongsi pendapat,kita akan jadi makin rapat..dari situ boleh timbul rasa syg... mungkin sbb kita akan rasa dialah org yg faham kita memahami kita sbb ada waktu senang...apalagi susah. but as for me, we have to set the limit. tak semua boleh kita luah pada kawan especially yang berlainan gender sebab ada 'law of attraction' basically lelaki akan tertarik pada perempuan and vice versa kan?? sooo..kalau nak elak masalah cam atas tadiii haruslah ada limit dlm sesi curahan masalah itu ye :) hehe.. ni my opinion je k

ILA HonEyBuNNy said...

kalau perempuan lagi la..dari pengalaman sndri n kawan2...

kalau ada lelaki tolong n buat baik..pasti ingat lelaki tu suka dekat dia...sdgkan tolong sbgai sahabat ja..

kena pandai kawal diri la...jangan terlebih2 kita tolong..sbb takot di salah anggap..ehhe

Ezad Skytech said...

aq tak pernah ada pengalaman macam ni...tapi mungkin ada jugak yg jadi macam sitasi ko ni..kita tolong sebagai sahabat tapi orang tu salah anggap pulak...

Just Mini Love said...

pernah juga alami..
tapi tu la kdg2 perasaan yg mucul itu tnpa diduga kan..

Ungu Violet said...

biasanya kalau bersahabat berlainan jantina...macam tulah...salah seorang mesti ada menyimpan perasaan..

apatah lagi jika sentiasa mengambil berat antara satu sama lain..

sebab itu bila salah seorang meluah perasaan...dan perasaan itu tidak boleh diterima lebih daripada seorang sahabat...

pasti salah seorang akan membawa diri....terutama sekali perempuan...dia akan mmerasa malu bila luahan hatinya ditolak...

biarlah dia membawa diri...menyembuhkan hatinya yang lara...yang pastinya sahabatnya tetap sentiasa di dalam hati dan ingatannya...

dia cuma perlukan masa. cuba hubungi dia dan bertanyakan khabar...dia pasti akan dpt terima hakikat dan situasi itu dgn senyuman. mana tau hubungan persahabatan akan kembali terjalin..:)

EyA edamanhatiku said...

xpena brada dlam situasi ne but pada pndpat Eya la kn..dia menjauh maybe sbab rsa malu n xselesa kot..malu sb d tolak..xslesa sb dia suka u p u xska dia..kita sndiri lao xslesa berada d suatu situasi kita akn cuba jauhkan diri jgak..p jan rsao..eya ykin smuanya akan pulih selang msa berlalu..nnti one day bla jpa smula msti da bole brtgur mcm kwan smula..

ROJAK said...

masalah kecik je ni..perkenalkan je la sahabat kita ni dengan kawan kita yang single. kecewa tak dapat bercinta dengan kita sekurang2nya kawan yang kita perkenalkan jadi pengganti.

teha said...

xpenah melalui situasi nie.. tp rse nye kalu bole , cube elakkan dr slh phm dgn bantuan kwn kite tu... takot nnti , kite pulak yang kecewa.. hehe

♥ Nana BamBam ♥ said...

sebab tuh sis suka jujur kalau nak berkawan ngan sahabat lelaki...sis akan bgtau dia awal2, kalau nak jadi sahabat sejati must have not feeling2 and touching2 ( terasa hati)..kalau ada silaaaaa go awayyy from my life!!! hahaha :D

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...